01 март 2013 г. 14:03 ч.
Египет, Судан, Етиопия, Кения, Танзания, Замбия, Намибия, ЮАР, 16 700 км, двама българи Александър Костадинов и Росен Михайлов, един Land Rover Defender, един континент огромен, загадъчен, красив, беден, богат... Той е предизвикателството пред Александър Костадинов, с когото разговаряме за хубавото, трудното, незабравимото от приключението, наречено "През Африка с автомобил". А то, както се оказва, е само началото на нещо, което затвореното ни в определени граници въображение не би могло да си представи пресичане на всички континенти с "А" Африка падна, остават Азия и Америка. Не бих могъл да си представя какво означава да преминеш Черния континент само с още един спътник до теб и един верен автомобил LR Defender. Дори и след разговора ми с Александър Костадинов, както и в течение на експедицията, която отразихме, не мога да си представя каква воля трябва да има човек (през последния около месец Александър остава сам, тъй като болести и лични причини карат Росен Михайлов да се върне в България), за да се подложи на подобно физическо и психическо натоварване. Единственото логично обяснение е стремежът на човек да върви напред, да открива света и преоткрива част от себе си. Получих подобен отговор и от Сашо, но не само, защото се иска много повече, за да прекосиш Африка. И това да е само първата част от глобалното начинание, предвиждащо прекосяване на всички континенти с "А". Вижте една миниатюрна част от снимките, направени в Африка Сега се връщаме на родения през август 1975 г. в Добрич Александър Костадинов, който в нормалното си ежедневие се занимава с маркетинг и продажби. На коли, за един от големите официални представители на автомобили в България. Затова не е изненадващ възможно най-подходящият избор на превозно средство за 17-те хиляди километра през Африка Land Rover Defender. Тъй като не е възможно подобно преживяване да бъде описано подробно, давам сумарното обощения, а след това и думата на Александър за едни бързи 20 блиц въпроса. За 55 дни Сашо изминава 16 700 км, от които 300 по вода. Прекосява 4 пустини и пресича плата, долини и планини с надморска височина от -5 до 3400 м. Обикаля и 40 км с хеликоптер над водопада Виктория. Разминава се на косъм от маларията, спиран е десетки пъти от полиция, като в един от случаите дори е арестуван. Равносметката за Defender-а показва, че средният разход на автомобила през всичките 16 700 км е 9,3 л нафта на 100 км при цена на бензина от 0,26 лв. до 2,20 лв. на литър в зависимост от държавата. Единствените поражения по автомобила са спукана гума и скъсан колан на багажното отделение. Запечатал е спомените си на снимки и видео материали, надвишаващи внушителната големина от 60 GB. Съумява да се запознае с над 50 човека, повечето от които описани в секцията "Лица" в сайта на експедицията www.six-a.net, посетена от над 100 000 уникални потребителя. След равносметка, Александър Костадинов стига до извода, че експедицията е променила в положителен план живота му. Помогнала му е да стане още по-голям оптимист, който не се отказва лесно. Вече с усмивка си спомня за борбата с бюрокрацията, заради която си издава цели три пъти виза за Етиопия и по два пъти за Кения, ЮАР и Египет. Въпреки трудностите и непредвидените ситуации успява винаги да запази самообладание. За да стигне до крайната точка Иглен нос, най-южната част на континента.