25 януари 2013 г. 18:09 ч.
От "Досиетата Х" на агент Мълдър, 9 сезона по-късно: Сряда, 23 януари, между 12:23-12:38 ч, някъде около Вакарел. Вече съм сигурен. Те са сред нас. Нисколетящият бял обект премина покрай нас с неразумно висока скорост. Най-важното е, че след 176 епизода успях да дам необоримото доказателство на Дейна. Тя все още не може да проумее видяното и да си обясни как е възможно съществуването на такова създание. Как е възможно хем да е М, хем да не е М... "М" в гамата на BMW означава едно: върхът на айсберга, черешката на тортата, радостта от шофирането2. Чиста форма адреналин, поднесен под формата на перфектно управление, задно предаване и задължително бензинов двигател. До скоро. Преди време най-запалените М-фенове се объркаха, когато към уравнението бе прибавено 4х4. А днес нещата са още по-объркващи, тъй като за пръв път буквата "М" се слага върху задния капак на автомобил, задвижван от дизелов двигател. Дизелов двигател с три турбини! Единственият такъв в индустрия, който е в моите потни ръце, за да си отговоря на въпроса: достоен ли е той за М? Без съмнение. Но първо задължителното уточнение, за да отпаднат всички съмнения и поводи за коментари. Тази Х-шестица не е истински "М" модел, а продукт на новото M Performance поделение (в чието портфолио към момента влизат осата M135i и този двигател в X5, X6, 5 Series и 7 Series), чиято цел е да предложи на клиентите високодинамични автомобили, но с леко притъпена острота. Това, което прави този Х6 специален, е двигателят. Той е основата, от която започвам. Всичко друго би било излишно за обяснение, ако не хвана направо за гушата безспорния хит в двигателостроенето. Това, което прави този двигател уникален (и с най-висока специфична мощност), е монтирането не на една или две турбини, а на цели три. Дълги години в индустрията вървеше задочен спор от ползата от два турбо компресора, работещи в последователност или едновременно. Каскадното Twin Scroll пълнене на BMW затвори този въпрос, а аз открих своята любов, която ще остане завинаги в сърцето ми: 335i Coupe. С новия дизелов двигател BMW задраска още неписани правила, като показа как три турбини могат да работят и последователно, и едновременно. Вместо всичките три турбини да се включва в един и същ момент и да припокриват работата си (което би било безсмислено), те се включват в различни етапи от работния процес. Малко турбо с променлива геометрия поема ниските обороти, по-голямата турбина влиза в действие от 1500 об/мин, а второ малко турбо се включва на 2600 об/мин. Всичко това сваля 1,2 сек от времото за ускорение до 100 км/ч на версията Х6 40d независимо, че M50d е с 40 кг по-тежък. За да придобиете още по-ясна представа докъде е сигнало дизеловото двигателостроене, ще ви дам един прост пример. През 1993 г. можехте да си купите 325td, чийто 2,5-литров 6-цилиндров турбо двигател вадеше 116 к.с. Сега, само с половин литър по-голям работен обем и 20 години по-късно, 3,0-литровият дизел в това X6 генерира 381 к.с.