05 януари 2013 г. 15:10 ч.
При покупка на нов автомобил клиентите са изкушени от две неща. Сърцето (разбирай емоцията) казва: купи най-големия, най-красив и най-вълнуващ автомобил, който се предлага на пазара. Умът обаче контрира: избери сигурността, мисли за разходите и надеждността. А когато този нов автомобил е SUV, конфронтацията между тези желания става доста сериозна. Citroеn твърди, че има отговор на дилемата и я предлага под формата на C4 Aircross: комбинация от японска технология и френска елегантност. И трябва да си призная, че лично мен тази комбинация ме удовлетворява напълно. Изпитан и надежден двигател, много атрактивна визия, приятно пътно поведение. Отлична алтернатива на наложилите се вече на пазара кросоувъри. Проблемът обаче е един: 2-3 хиляди лева в плюс над съпоставимите цени на основните конкуренти. Как не бива да се прави. През 1984 г. се появява Alfa Romeo Arna. Дизайнът на автомобила е дело на Nissan, а под предния капак е монтирана технология от Alfa Romeo. Ако ролите бяха обърнати, Arna можеше и да има успех. Комбинацията от анонимен (да не използвам друго определение) японски дизайн и ненадеждна италианска механика означава само едно: кратък живот. Citroеn C4 Aircross е пример как трябва да се случат нещата. Този компактен SUV е съвместна разработка между Citroеn (по-точно PSA Peugeot Citroen) и Mitsubishi. Разходите са споделени, всяка от компаниите е дала по-доброто от себе си, като и двете марки са адаптирали С4 Aircross и ASX към специфичните изисквания на своите клиенти. Екстериорът Петото попълнение на семейството на C4 е базирано на Mitsubishi ASX. Отвън обаче, C4 Aircross е скрил добре корените си. За силната индивидуалност отпред се грижи широката хромирана решетка, която изважда на преден план шевроните. Дневните LED светлини са вградени вертикално в аеродинамичните изходи. Както при DS3, те формират вертикалния светлинен "подпис" на автомобила, който го отличава денем и нощем. Допълнителни мигачи са вградени в страничните огледала, задните светлини са оборудвани с водачи на светлинния сноп. Хромираните елементи, които обгръщат долната част на каросерията и багажника, както и тонираните задни стъкла добавят още повече елегантност. В профил спойлерът с форма на обърната перка на акула, заимстван от концептуалния модел Hypnos, е украсен с хромирана лайсна. Линиите на предния капак, широките калници и скъсения надвес, усилват динамичното излъчване, което внушава силуета на автомобила. Интериорът Вътре нещата са по-различни. Приликите с ASX са ясно забележими. Но най-важна е основната разлика. Докато в ASX интериорът е облицован с груби пластмаси, при Aircross облицовката на таблото и вратите е меко на допир. Всичко е много добре подредено и ергономично. Воланът предлага отличен захват, не се изисква време за свикване с уредите, средната конзола е скосена в долната си част и оставя място за краката на пътниците. Лостът на механичната скоростна кутия обаче е много дълъг, същото важи и за хода между предавките, а това определено не ми допада.