17 август 2013 г. 10:18 ч.
През 60-те години на миналия век, Renault имаше любовна афера с румънската автомобилна индустрия. Предполагам тази забежка на французите тогава е била резултат от зараждащата се хипи вълна и масовото използване на марихуаната. Флиртът приключва бързо, Renault се обръща към други, по-полезни занимания, докато Dacia продължава да произвежда Renault 12 близо четири десетилетия. През това време ние, българите, карахме гордостта на руското автомобилостроене, присмивайки се на комшиите. Минахме през няколко неуспешни опита да произвеждаме коли (в момента тече един, но дано не сподели съдбата на предишните и асемблирането на китайските Great Wall край с. Баховица постигне успех), докато румънците успяха отново да съблазнят своята стара любов и резултатът в момента е следният: от морално деградиралия модел 1300, сега Dacia има гама от седем модела; в Питещи гонят 300 000 автомобила годишно; от присмехулното повдигане на вежди преди 4-5 години няма и следа, защото сега на Dacia се гледа като на доказал се световен производител, на който трудно може да се устои ценово, а Duster е може би без аналог на пазара в Европа. Вярно, у нас се продава и Great Wall Hover H5, сравнението между които обаче оставям за по-късно. Но най-важното: Dacia вече не подлежи на характерните за нас, българите, предубеждения. Моделите на компанията не спират да се усъвършенстват и обновяват, а поредното доказателство ще видим във Франкфурт, където ще бъде представен фейслифтът на Duster. Този факт ме накара да се върна малко назад, към най-модерния за времето (през 2010 г.) модел на Dacia: тогава Duster предложи независимо задно окачване, 4х4 на Nissan, дори кожена тапицерия. А сега същият този модел е първият, който се предлага от румънската компания в лимитирана версия, наречена Adventure. ВИЖТЕ СНИМКОВАТА ГАЛЕРИЯ ОТ ТЕСТА НИ НА DACIA DUSTER ADVENTURE Няма да скрия, че винаги съм харесвал Duster. Не претендирам за пророчески качества или пък за толкова детайлно познаване на световния автомобилен пазар, но при появата на Duster бях дълбоко убеден, че този модел ще пожъне огромен успех. И това бе породено от 6-месечното ми близко познанство с Logan под формата на служебен автомобил. На всеки минус можех да извадя положителен контрапункт, което мога да направя и с Duster. В Duster няма никаква показност, помпозност, аура, богато оборудване, електронни джаджи. Duster обаче привлича с други качества: масивен вид, изпитани в милиони километри двигатели, 4х4 задвижване от Nissan (също калено в милиони километри тестове), надеждност, възможност за ползване на данъчен кредит (за някои модификации), т.е. ниска цена. Към тези качества специалната серия Adventure дава още нещо: по-привлекателен екстериор, постигнат с няколко дребни детайла, но които (без да преувеличавам) привличат погледите.