19 октомври 2011 г. 10:08 ч.
Скучна, хаотична, манипулативна, кампания без образи - така оценяват в коментар за БТА политическите анализатори предизборната кампания за президентски и местен вот. Те не очакват да се реализира истински протестен вот. Според тях случаят в Катуница няма да бъде забравен до изборите и вероятно ще доведе до лек "прилив" на гласове към по-радикални партии. Като скучна и вяла определя предизборната кампания политологът Румяна Коларова. Нейните наблюдения са, че повечето събития се организират предимно на местно ниво и основният канал са местните медии. Стартът на кампанията беше отложен, не се търсеше голяма масовост и публичност, констатира тя. Политологът обяснява това с факта, че периферните, не много значими актьори, неизбежно водят такъв тип кампания заради ограничените си ресурси, а стратегията на големите политически играчи като управляващите и левицата е да поддържат статуквото, при което те са първа и втора политическа сила. В дългосрочен план целесъобразността на тази стратегия според Коларова е "приспиване" на протестния вот и блокиране на възможността за проява на "наказателен вот". Според нея това е здравословно, а и логично за българската политика в този момент, защото няма натрупан ресурс за нова политическа партия. Коларова коментира, че досега протестният вот сам по себе си не е успявал да произведе видим електорален резултат, а още по-малко да се консолидира около фигура без политическа идентичност. Много анализатори говорят за Бойко Борисов и Волен Сидеров като за новодошли в политиката, но забравят, че Борисов присъстваше на ключови позиции във властта и в медиите още от 2001 г., обяснява политологът и припомня, че през декември 2001 г. Бойко Борисов беше най-одобряваната личност в държавата. По същия начин казват, че "Атака" е възникнала като феномен през 2005 г., но да не забравяме, че Волен Сидеров беше изпълняващ длъжността главен редактор на "Демокрация" в началото през съдбовната 1991 година, тоест той заемаше ключови позиции, макар да става партиен лидер по-късно, допълва Коларова. Експертът не смята, че влиянието на случая в Катуница ще отзвучи до края на предизборната кампания и ще се забрави. Катуница вече се отрази на политическата ситуация по начина, по който всички очаквахме - нараства подкрепата за "Атака", особено там, където има привлекателни и професионално работещи кандидати на тази партия, коментира Коларова и уточнява, че въпросът е дали тази подкрепа ще се запази до края на кампанията.Нейното мнение е, че предсрочни избори след местния и президентския вот са нереалистична цел и подобни призиви са предизборна закачка с висока доза манипулация.