28 септември 2013 г. 11:04 ч.
Не беше отдавна времето, когато у нас се робуваше изключително много на стереотипите. Малцина бяха склонни да повярват на прийждащото корейско цунами, което днес помита всичко по пътя си. Колкото и силно да звучи това твърдение, аз държа на него. Преди пет-шест години Hyundai открито заяви, че целта й е достигане на Топ 5 сред най-големите автомобилни производители. Днес това е въпрос на време, а видимо доказателство дават софийските улици, по които аз твърдя, че се движат най-много нови автомобили Hyundai спрямо всички останали марки. А да стигнеш от нулата до Топ 5 за по-малко от половин век (компанията е основана през 1967 г.) това е нещо, което не може да се постигне само с надеждни и евтини коли. Преди 2 години, когато бе представен новият i30, босът на VW зададе риторичен въпрос към един от подчинените си: "Как те го могат, а ние не?" Това видео натрупа милиони гледания в "тубата", а то бе красноречиво доказателство за качественото ниво, до което бе стигнал Hyundai. Преди три дни получих пряко потвърждание до какво качествено ново ниво на мисленето е достигнал българският купувач на нов автомобил. Това стана след обаждане на мой приятел, който ми поиска съвет какво да избере Toyota RAV4 или Hyundai ix35. Е, аз му предложих втория вариант, тъй като съм пристрастен към марката. Заявявам го още в началото, за да съм честен с вас, но и да ви уверя, че фактът, че съм собственик на i30, ме кара да гледам още по-придирчиво и критично към новото Santa Fe. Първото Santa Fe бе крайъгълен камък за Hyundai. Това бе и първият SUV на марката по принцип, а моделът се оказа изключително успешен. От дебюта му до момента Santa Fe се реализира в тираж от 2,56 млн. бройки, 350 000 от които в Европа. По-важното е, че преди 13 години Santa Fe поведе Hyundai от сивите скърцащи пластмаси и копирания дизайн до висококачествените продукти като Genesis Coupe и третото поколение Santa Fe. Това корейците постигнаха с много работа, но и с много вяра. Не случайно кръстиха първия си SUV Santa Fe (от англ. Saint Faith, или свещена вяра). Новото поколение на високопроходимия автомобил също е въплъщение на свещената вяра, че може да отхапе 5% от европейските продажби в сегмента в края на 2013-а. А за това има своите аргументи. Новото Santa Fe прави всичко, каквото правеше и предишното поколение. Само че сега моделът се придвижи много по-нагоре в сегментацията на класовете. Изглежда по-атрактивно, по-луксозен, по-качествен, не толкова анонимен на пътя. Проблемът обаче идва с това, че сега Santa Fe се оказа на територията между премиум и луксозните кросоувъри, нито е на територията на BMW и Audi, нито на територията на Honda CR-V. А това би могло да е евентуален проблем за клиентите. Ако трябва да сравняват и избират. Ако не може да направят сравнение с леко анонимното предишно поколение и това, което буквално се набива на очи. А второто Santa Fe без съмнение е най-разпространения SUV по родните пътища. Него харесах, когато го карах с новия тогава 2,2-литров комън рейл и 6-степенната автоматична трансмисия. Новият обаче чи харесва много повече. Той е с по-къса дължина... шегувам се, разбира се. Няма ново поколение на модел, което да не е по-дълго и по-обемно.