21 септември 2013 г. 10:15 ч.
Пътуваме четири автомобила Ford към Крайова, Румъния. И четирите автомобила са оборудвани с носещия две поредни титли "Двигател на годината" 1,0 EcoBoost. Причината е, че отиваме в едно от родните места на този високотехнологичен двигател. На същото това място се ражда и миниванът B-Max, който карам аз. Това, колкото и невероятно да звучи, се случва на 95 км от Дунав мост II. Това прекрасно съоръжение, на което толкова много се надяват моите съграждани да съживи този силно западнал в икономическо отношение град. А първото стратегическо решение за построяване на такъв мост се взима преди... 104 години. Като дете си спомням носещите се градски легенди във Видин за това, че ще има мост и как сме щели да цъфнем. Надеждите някак се съживиха през 2003 г., когато бе назначен международният консултант по инженеринг и управление към МТ. Четири години по-късно, на 30.01.2007 г., испанската FCC е назначена за проектиране и строителство на основния мост. Назначенията и договорите продължават, за да имаме вече това чисто ново съоръжение с дължина малко под 1800 метра, свързващо Видин и Калафат. Бюджетът на проекта от българска срана е 225 145 000 евро, а от румънска 48 млн. евро. Изброяването на тези факти го правя умишлено, за да демонстрирам колко време е нужно в България да се реализира нещо наистина добро, което ще остане в десетилетията напред. Точно 10 години от подписването на първия договор, изпълнен основно с пари от ЕС. В родното място на Ford B-Max тази година ще бъдат произведени 85 000 автомобила. Минавам по съоръжението и прехвърлям тези данни, които вече знам от доста време. Но те ме интересуват, не защото правя предизборна агитация за Бойко Борисов, а защото отивам на място, на което за по-малко от 5 години е направена инвестиция от близо 900 000 000 евро от частна компания, която в момента дава работа на 4000 пряко заети в завода, както и на още много други, работещи за 42-та доставчика на Ford, по-голямата част от които са местни фирми. Да, тази част на Румъния е на 100-ина километра от най-западналия край на България и Европа. Околностите около Крайова не могат да се похвалят с процъфтяващ живот, но съм сигурен, че свързаните хиляди румънци с Ford се радват на спокойствие и просперитет, защото работят в един от най-модерните автомобилни заводи в Европа. Неговият живот започва през 1976 г. И докато СССР ни е казвала, че трябва да правиме стомана и чугун за танкове и БТР-и, в Румъния също са ги правили, но с желание да опитат от деградиралия комунизъм. Тази дегустация започва под формата на джойнт венчър между румънското правителство и Citroen. През 1994 г. в този завод започва да се произвеждат модели на Daewoo, за да се стигне до 2008 г.