06 септември 2013 г. 11:06 ч.
Станаха вече две десетилетия, през които автомобилните компании инвестираха милиарди, за да превърнат пушещите "печки" в високотехнологични дизелови двигатели, които сега съставляват над 50% от световния автомобилен пазар. Въпреки това, докато всички гледат именно в тази посока, някои хора в Япония клатят неодобрително глава. Получават заплатите си от Lexus и са обявили война на всички в премиум сегмента. Тя се води от третото поколение на IS, а с хибридния IS300h японската компания иска да опровергае всички, които вадят аргументи в полза на дизела. Да кажем, че германците имат нещо общо с двете световни войни. Следователно не е изненада, че имат нещо общо и с този конфликт. Изглежда че светът не е достатъчно голям за Lexus IS 300h и германските премиум седани с 2-литрови дизели. Аз бих казал, че за всеки има място под слънцето, но не спорете конфронтацията и протовипоставянето е по-драматично, а от нея печелят и двете страни в този конфликт. Допълнително подсилвам това противопоставяне, макар да съм наясно, че Lexus воюва и срещу своите, тъй като един от най-добрите 4-цилиндрови дизелови двигатели е дело на Mazda. Но оставям настрана драматизма, за да се върна няколко десетилетия назад, когато започна всичко за Lexus. Странно, но първата ми истинска близка среща от трети вид бе с флагмана на Lexus LS600h. Оттогава за мен мина доста време, но по стандартите на една автомобилна компания 30 години са нищо. През 1983 г. Ейджи Тойода, основател и тогавашен шеф на Toyota, дава задача на инженерите си да направят най-добрия автомобил в света. Ражда се проектът F1 (от Flagship - флагман, и № 1, по-късно преименуван на Circle-F). Ресурсите са неограничени, както и времевият период за реализирането му. В продължение на 5 години над 3900 инженери и техници успяват да създадат 450 прототипа и 900 двигателя, от които се ражда серийният LS, първият автомобил от бранда Lexus, в гамата на който днес фигурират пет моделни семейства и един хипер автомобил. Дебютът на LS е през 1989 г., а 24 години по-късно карам най-новия член в гамата на Lexus. Компанията е единствената в света, която има изцяло хибридна моделна гама. И естествено, че аз ще карам именно такава модификация. Също толкова естествено, предвид факта, че всичко около новия IS се върти около словосъчетанията "динамично шофиране", аз ще карам не просто Lexus IS 300h, а IS 300h F Sport, като цената на този пакет е 22 000 лв., който обаче превръща автомобила в нещо коренно различно от първообраза. Нямам абсолютно никакви притеснения да заявя, че IS е най-спортно изглеждащият автомобил в класа си. Дори и без F Sport пакета. С него нещата придобиват сюреалистични форми. Сюреалистично е най-точното определение, тъй като визията на този автомобил ме връща към детските ми спомени за DeLorean-а от "Завръщане в бъдещето". Тогава той бе върхйт на детското въображение. Лудият Емет Браун беше изобретил нещо, с което можеш да пътуваш в бъдещето. Имам чувството, че тук е същото. Единственото нормално, което съм свикнал да виждам от всички дизайнери, спазено и от тези на Lexus IS, е началният процес. А той е точно по правилата. Новият модел е нараснал с 80 мм на дължина, като от тях 70 мм са отишли в междуосието. Автомобилът е и с 10 мм по-широк. Оттам насетне всичко друго не е по установените норми и закони, защото този автомобил изглежда зашеметяващо. И предварителните локуми, че IS е черпил вдъхновение от хипер автомобила LFA, не са само бла-бла-бла на маркетолозите. Отпред IS 300h S Sport изглежда плашещо. Толкова атрактивни и агресивни дневни светлини не съм виждал в друг автомобил. Радиаторната решетка е... ами гигантска. И с много хром. Предната броня е характерна за F-Sport, а огромният въздухоотвор в нея спомага за охлаждането на бензиновия двигател и спирачките. В двата края са изнесени LED фаровете за мъгла.