НачалоНовиниБългарияПолитикаПълният доклад на ЕК за България

Пълният доклад на ЕК за България

18 юли 2012 г. 14:46 ч.
Днес Европейската комисия представя обзорния петгодишен доклад за напредъка на България в областта на правосъдието и вътрешния ред. Документът е част от механизма за сътрудничество и проверка, който беше наложен на България и Румъния като условие да станат членове на ЕС през 2007 г. Публикуваме пълният текст. І. Механизмът за сътрудничество и проверка: в подкрепа на България в областта на съдебната реформа, в борбата с корупцията и в борбата с организираната престъпност В периода на подготовка за присъединяването на България към ЕС през 2007 г. бе постигнато съгласие относно необходимостта от допълнителни усилия в някои ключови области, за да се преодолеят слабостите в съдебната реформа, борбата с корупцията и противодействието на организираната престъпност. Това доведе до въвеждането на рамка за оказване на подкрепа на България и за осъществяване на наблюдение на напредъка в тези области — Механизмът за сътрудничество и проверка (МСП) . Установени бяха шест индикативни показателя, обхващащи независимостта и отчетността на съдебната система, нейната прозрачност и ефикасност, преследването на корупцията по високите етажи на властта, както и на корупцията на всички нива в публичния сектор, и борбата с организираната престъпност. С решението беше въведено изискване за редовно представяне на доклади от страна на Комисията и бе предвидено, че механизмът ще продължи да се прилага докато бъдат изпълнени целите на МСП и шестте показателя бъдат постигнати в задоволителна степен . Пет години по-късно, в настоящия доклад се прави оценка дали целите на МСП са изпълнени. Оценката е плод на анализ, изложен в техническия доклад, придружаващ настоящия доклад, при който се прави преглед на постигнатото до настоящия момент и на онова, което остава да бъде извършено. В доклада се разглеждат свършената пред последните пет години работа, законодателството и инструментите, които са били въведени, както и последвалите от това резултати. През разглеждания период имаше моменти на ускорен напредък и моменти на застой. На някои етапи имаше активно сътрудничество, докато в други моменти срещу МСП имаше ропот и съпротива. Като цяло, Комисията е убедена, че МСП има съществен принос за реформите в България. В настоящия доклад се разглеждат по-специално устойчивостта и необратимостта на процеса на реформи, включително това дали е възприето достатъчно поведение на ангажираност, така че посоката на реформи да бъде запазена. Европейският съюз днес е взаимозависим в много висока степен. Върховенството на закона е една от основните ценности на ЕС и той е от значим интерес за всички, като интересът на българското обществено мнение по тези въпроси съвпада с него . Проучване на Евробарометър показва, че 96 % от българите смятат корупцията и организираната престъпност за важен проблем за страната им, а 92 % дават същия отговор по отношение на недостатъците в съдебната система. В същото проучване се стига и до заключението, че 76 % от българите считат, че ЕС трябва да участва при преодоляването на тези проблеми . С МСП не се изисква от България да достигне стандарти, които надвишават съществуващите в другите държави членки. Неговата задача е да помогне на България да достигне стандарти, които са съпоставими с тези на другите държави членки — цел, която се подкрепя от 78 % от българите . Важен фактор за целите на оценяването на постигнатото от България от присъединяването ѝ досега е положението в другите държави членки. В настоящия доклад Комисията използва отправни точки и сравнителни показатели, когато има такива . За да съпостави напредъка в България с положението в другите държави членки, Комисията също така се допита до опитни специалисти в ключови професии, които се занимават с този вид въпроси . От 2007 г. насам от бюджета на ЕС посредством структурните фондове са отпуснати около 41 млн. EUR за оказване на подкрепа за съдебната реформа в България. До средата на 2012 г. бяха одобрени 25 проекта в областите на обучението, развитието на човешките ресурси, изграждането на капацитет и техническата помощ, като бюджетът за тях възлиза на 13,6 млн. EUR. Същевременно няколко държави членки оказаха подкрепа на България посредством двустранни проекти във всички области на съдебната реформа, включително реформата в полицията, борбата с корупцията и борбата с организираната престъпност . ІІ. Анализ на напредъка по МСП за периода 2007—2012 г. Цялостната оценка на Комисията за напредъка по МСП от присъединяването на България досега показва значителен напредък в основната законодателна рамка. В ключовите моменти българското правителство показа силна политическа воля за постигане на дълбока и трайна реформа. Предизвикателството сега е да се запълнят някои ключови стратегически пропуски и да се осигури ефективно прилагане. Решимостта сред българското общество за осъществяване на наблюдаваните от МСП реформи бе променлива — необходимо е по-последователно прилагане, за да може разпокъсаните действия да се обединят. Тази по-последователна насоченост на реформите би била най-добрият показател за устойчивостта и необратимостта на процеса. От 2007 г. насам България въведе редица значими законови и конституционни реформи. Макар и непълни, с тях бяха създадени важни и понякога новаторски структури, по-специално за насърчаване на специализацията при справянето със срещаните проблеми. Ключови институции като Висшият съдебен съвет (ВСС) и неговият инспекторат поеха функциите си. Много бе инвестирано в структурите за борба с организираната престъпност, което доведе до създаването на специализирани органи на равнище съдебна власт и полиция, и бяха направени важни стъпки към подобряване на правната рамка за отнемане на незаконно придобито имущество и за успешно сътрудничество с останалите държави членки. Потенциалът на тази рамка обаче все още не се използва напълно. На Висшия съдебен съвет бяха предоставени широки правомощия да управлява и ръководи съдебната власт. Тези правомощия не бяха използвани за ефективно управление на магистратското съсловие, което да се основава на заслугите и етичното поведение, нито за постигане на последователност и независимост на правораздаването, от което зависи доверието на обществото. Все още липсва насока на политиката, което възпира напредъка. Много от институциите предприеха полезни действия. Въпреки това ограничеността на мерките само до съответните институции, както и липсата на съгласуван подход означава, че остават открити въпроси за насоката на реформата. През петте години на действие на МСП различните правителства и парламенти отдаваха различно значение на тези въпроси, а степента им на ангажираност с постигането на резултати бе променлива. През 2010 г. бе приет план за действие за реформата на съдебната власт. Основни принципи като независимостта на съдебната власт не винаги бяха напълно спазвани. Липсата на последователност означава, че процесът на реформи не е създал необходимия стимул тези реформи да бъдат възприети като част от развитието на България. Това заключение се подсилва от факта, че много от значимите стъпки изглежда са направени главно в резултат на външен натиск. Самият МСП е изиграл централна роля в този процес, като това се признава от общественото мнение в България . Той е спомогнал за запазването на посоката на реформи в моменти на натиск и за насърчаването на промени, които изискват смелост за борба с частните интереси. Обстоятелството, че все още има нужда от външен натиск повдига въпроси относно устойчивостта и необратимостта на промените. Поради това ангажираността и прилагането са ключовите елементи от изпълнението на индикативните показатели на МСП. Те определят устойчивостта и необратимостта на реформата. Назначаването и работата на новия Висш съдебен съвет и на новия Главен прокурор ще бъдат един от индикаторите за устойчивостта на реформите. ІІ.1 Съдебна реформа в периода 2007—2012 г. 1-ти индикативен показател: Да направи промени в Конституцията, с които да бъде премахната всякаква двусмисленост по отношение на независимостта и отчетността на съдебната система. 2-ти индикативен показател: Да осигури по-прозрачен и ефикасен съдебен процес посредством приемането и прилагането на нов закон за съдебната власт и нов граждански процесуален кодекс. Да докладва за ефекта от тези нови закони и от Наказателнопроцесуалния кодекс и Административнопроцесуалния кодекс, и по-специално върху досъдебната фаза на наказателното производство. 3-ти индикативен показател: Да продължи реформата на съдебната власт с цел подобряване на професионализма, отчетността и ефикасността. Да прави оценка на ефекта от тази реформа и да публикува резултатите всяка година. При присъединяването си България пое ангажимент да повиши независимостта, отчетността и етиката в съдебната система и да гарантира по-ефикасен, последователен и прозрачен съдебен процес. Подобни цели за цялостна реформа налагаха законодателни промени, реформа на структурите и набирането на личен състав в съдебната система и внасяне на подобрения в процедурите и практиките на съдебната система. Те налагаха също така известни промени в манталитета сред магистратите и другите действащи лица в съдебната система. Това съчетание предполагаше поемане на ангажимент от страна на всички власти в страната — Народното събрание, изпълнителната и съдебната власт, с подкрепата на гражданското общество. От 2007 г. насам България въведе редица важни "градивни елементи" с цел изпълнение на ангажиментите си към ЕС. Непосредствено след присъединяването бяха предприети поредица значими стъпки, сред които изменения на Конституцията, нов Закон за съдебната власт (ЗСВ), нов Граждански процесуален кодекс, нов Административнопроцесуален кодекс и изменения на Наказателно-процесуалния кодекс. През първата година след присъединяването бяха създадени нови институции на съдебната власт. Създаден бе независим съдебен Инспекторат, като работа започна и нов Висш съдебен съвет (ВСС), разполагащ с широки правомощия за управление на съдебната система . Сред тези правомощия бяха управлението на човешките ресурси на съдебната система, включително назначаването, повишаването, атестирането и разпределението по места на работещите. На ВСС бяха предоставени също така дисциплинарни правомощия и съответно задачата да гарантира отчетността и съблюдаването на етичните норми от съдебната система, както и да осигури спазването на високи професионални стандарти в работата на съдебната система . С тези правомощия ВСС се превърна в главното действащо лице в осъществяването на съдебната реформа. България постигна резултати при прилагането на тази нова правна и институционална рамка.

Ключови думи

Още Новини

ЕВРО 2024: ТВ програма за мачовете днес – 30 юни

ЕВРО 2024: ТВ програма за мачовете днес – 30 юни

Днес е вторият ден от осминафиналната фаза на Европейското първенство по футбол, което се провежда в Германия....

Дата: 30 юни 2024 г. 05:00 ч.
Долар - лев. Колко струва един щатски долар към един български лев днес, 30 юни /валутен калкулатор/

Долар - лев. Колко струва един щатски долар към един български лев днес, 30 юни /валутен калкулатор/

Колко струва един щатски долар спрямо един български лев? Използвайте този валутен калкулатор, за да сметнете за колко български лева се разменя едно долар днес, 30 юни....

Дата: 30 юни 2024 г. 00:55 ч.
Паунд - лев. Колко струва един британски паунд към български лев днес, 30 юни /валутен калкулатор/

Паунд - лев. Колко струва един британски паунд към български лев днес, 30 юни /валутен калкулатор/

Колко струва един британски паунд към един български лев? Използвайте този валутен калкулатор, за да сметнете за колко български лева се разменя един британски паунд днес, 30 юни....

Дата: 30 юни 2024 г. 00:25 ч.
ВАР и съдията „убиха“ Дания и пратиха Германия на 1/4-финалите на Евро 2024 (ВИДЕО)

ВАР и съдията „убиха“ Дания и пратиха Германия на 1/4-финалите на Евро 2024 (ВИДЕО)

Германия се класира за 1/4-финалите на Европейското първенство по футбол, което се провежда в страната....

Дата: 30 юни 2024 г. 00:15 ч.
Турска лира - лев. Колко струва една турска лира към един български лев днес, 30 юни /валутен калкул

Турска лира - лев. Колко струва една турска лира към един български лев днес, 30 юни /валутен калкул

Планирали сте посещение в Турция? Използвайте този валутен калкулатор, за да сметнете за колко български лева се разменя една турска лира днес, 30 юни....

Дата: 30 юни 2024 г. 00:14 ч.
Изборите във Франция: Макрон предизвика крайнодесните и ще загуби съкрушително (СНИМКИ)

Изборите във Франция: Макрон предизвика крайнодесните и ще загуби съкрушително (СНИМКИ)

Започват ключовите парламентарни избори във Франция, които ще се проведат на 30 юни и на 7 юли, а резултатите от вота могат критично да прекроят страната в дългосрочен план....

Дата: 29 юни 2024 г. 23:30 ч.
Генчев разкри проблемите на Левски, поиска повече себераздаване и дисциплина

Генчев разкри проблемите на Левски, поиска повече себераздаване и дисциплина

Новият треньор на Левски Станислав Генчев разкри какви са проблемите на тима преди старта на новия сезон....

Дата: 29 юни 2024 г. 23:15 ч.
Палачинките винаги ще стават тънки, ако правите това

Палачинките винаги ще стават тънки, ако правите това

Невинаги е възможно да се готвят палачинки, така че да се окажат тънки и с приятна текстура с малки дупчици по повърхността им....

Дата: 29 юни 2024 г. 22:27 ч.
Глас от ИТН: Росен Желязков е приемлив кандидат за премиер

Глас от ИТН: Росен Желязков е приемлив кандидат за премиер

"Лично за мен Росен Желязков е приемлив кандидат за премиер....

Дата: 29 юни 2024 г. 22:15 ч.

Новини

Путин размести най-важните си пешки: Шойгу и Патрушев
Путин размести най-важните си пешки: Шойгу и Патрушев
Руският диктатор Владимир Путин (който се издирва от Международния наказателен съд в Хага за систематично отвличане на украински деца) направи рокади в Кремъл....
05 декември, 2024
Уникално късметче за всяка зодия за 12 май 2024
Уникално късметче за всяка зодия за 12 май 2024
Овен Днес ще получите нещо, което искате....
05 декември, 2024
Коронавирусът в България: В 25 области няма открити заразени
Коронавирусът в България: В 25 области няма открити заразени
Броят на новите случаи на коронавирус се увеличи и като абсолютно число, и като процент, сочат данните на Единния информационен портал....
05 декември, 2024
Долар - лев. Колко струва един щатски долар към един български лев днес, 12 май /валутен калкулатор/
Долар - лев. Колко струва един щатски долар към един български лев днес, 12 май /валутен калкулатор/
Колко струва един щатски долар спрямо един български лев? Използвайте този валутен калкулатор, за да сметнете за колко български лева се разменя едно долар днес, 12 май....
05 декември, 2024