28 май 2013 г. 20:45 ч.
Провалиха се преговорите в Истанбул между представителите на превозваческия бранш на България и Турция. Превозвачи от всички асоциации ще поискат оставката на изпълнителния директор на "Автомобилна администрация" Валентин Божков, ако подпише в Истанбул споразумение, което е в противоречие с международната конвенция СЕМТ и с интересите на българските превозвачи. В Турция се провеждат разговори между експерти от Министерствата на транспорта на България и Турция, договорени на срещата между служебния министър на транспорта Кристиан Кръстев и министъра на транспорта на Турция Бинали Йълдъръм в Лапицг, миналата седмица. В понеделник в Истанбул се проведоха осемчасови преговори между АЕБТРИ и БАСАТ и Турската асоциация на превозвачите UND. Въпреки всички предложения от българска страна за осигуряване на реципрочност за постигане на взаимно споразумение, UND отказа да се съобразява както с международните договорености, така и с двустранните договори и споразумения, които са подписани между България и Турция. АЕБТРИ и БАСАТ са защитили справедливите искания на български превозвачи да не се използват рестриктивни мерки спрямо тях и да не се спират безпричинно по границите. От 1 юни ще продължат рестриктивните мерки спрямо българските превозвачи от страна на турските власти, като дори ще има и нови. Това е позицията на турските превозвачи UND, е станало ясно на преговорите, съобщи за Агенция "Фокус" Койчо Русев, член на УС на АЕБТРИ. "Подготвихме протокол, с който искахме да намерим някакви решения, да сближим позициите си, но те са категорични, че от 1 юни ще продължат рестриктивните мерки, като са записали, че дори ще има и нови. Става ясно, че всичко е по тяхно предложение. Министерството на транспорта е направило предложение до Митниците, от там е разпоредено на граничните пунктове и всичко е с цел да се смачка конкурентноспособността на българските превозвачи", обясни Койчо Русев. По думите му въпреки аргументите на българската страна, от турска нямат желание да се решават проблемите и да се откажат от незаконните действия спрямо българските превозвачи, които противоречат на международните конвенции. "Напротив, започват да ни заплашват, че ще има нови санкции. Имаме изготвен протокол, в който се посочва каква е тяхната позиция, но ние не сме съгласни със записаното в него. Ние искаме спазване на международните конвенции, договори, спогодби. Нищо друго не искаме. Имаме документи от Париж, които тълкуват, че ние сме прави, те го виждат това, и въпреки всичко създават и правят техни нормативи, които ги няма никъде, и те си ги измислят", каза Койчо Русев. Според Койчо Русев при това положение единствена възможност остава - от българска страна да се настоява за реципрочни мерки спрямо турските превозвачи.