07 април 2013 г. 16:27 ч.
Стане ли въпрос за луксозна лимузина, седан, SUV... изборът винаги опира до три-четири немски марки. Но въпросните марки (имената на които са ви ясни) сега нямат думата. Да, Porsche Cayenne е един от двата възможни конкурента на новия Range Rover, но той е изключително спортно ориентиран. Другият е Toyota Land Cruiser V8, който пък е в другата крайност: изключителен офроудър. Пресечената точка между тези три автомобила трябва да се търси в друга посока: и трите модела са се превърнали в култ. Успехът на Cayenne е най-мълниеносен и може би все още е спорно дали можем да го наречем култов. Без съмнение Land Cruiser е именно такъв култов, какъвто е и Range Rover. И двата са с неоспорими оф-роуд способности, но Toyota продължава да залага на безспорната си висока проходимост, докато в основата на четвъртото поколение на Range Rover е залегнала друга презумпция: отлично пътно поведение, подсилено с върховен лукс и много висока проходимост извън пътя. Да, това е върховна лимузина, която предлага нещо повече и върховни офроуд способности. На пръв поглед взаимно изключващи се качества, но това е единственият автомобил в момента, който ги съчетава перфектно. ВИЖТЕ СНИМКОВАТА ГАЛЕРИЯ НА RANGE ROVER VOGUEКаквото и да се каже за новия Range Rover - ще е малко и неизчерпателно. Вероятно ще породи и коментари от сорта "за тия пари бих си купил..." или "истинският офроудър струва 10 000 лв., а не 200 000 и да получаваш аритмия от всяко прискърцване по лака от клоните на храсталаците...". И вероятно тези коментари ще звучат резонно. В случай, че от контекста извадите само два факта: че Range Rover е SUV, който струва над 200 000 лв. Да, той е такъв и наистина струва 212 600 лв. Но: този автомобил е предназначен за богатите и е направен така, че да предложи на тези хора всичко, от което някога биха имали нужда. Дори и много повече. Защото Range Rover е най-луксозната SUV лимузина, която в момента се предлага на пазара. Реален конкурент ще има едва след появата на Bentley SUV, който ще струва два пъти повече. Споменавайки Bentley, не мога да не направя и друг паралел. Повечето компании разчитат на историята си и век опит зад гърба си, за да създадат бляскавата аура около определен свой модел. Какъвто е случаят с Continental GT, при създаването на който дизайнерите черпят вдъхновение от 20-те години на миналия век, когато Bentley доминира в прословутото "24 часа на Льо Ман". Историята на Range Rover е изключително интересна и много по-къса. Животът си моделът започва през 1970 г., а за вдъхновение създателите му ползват друга легенда Jeep Willis. Компанията-майка е Rover. Следва второто поколение през 1994 г., което е създадено с парите на BMW. През 2002 г. се появява третата генерация, създадена и развивана с парите на Ford, но планирана и разработена с парите на баварците. Вероятно закупуването на Range Rover от Tata през 2007-а е било шок за милиони по света, а скептицизмът по повод думите на Ратан Тата, че само ще "налива" пари и ще остави дизайнерите с развързани ръце, е граничел с насмешка. Но един от най-богатите индийци не само удържа на обещанието си, а с неговите пари две от перлите в английската корона придобиха още по-бляскав вид: Jaguar се възроди с XF и XJ, а Land Rover буквално придоби нов облик с Evoque, а сега и с четвъртата генерация Range Rover. С нея компанията отвори витрината с трофеи, за да прибави още един първият в света изцяло алуминиев SUV. И като казвам изцяло алуминиев нямам предвид само панели по купето, предния капак и някои други части. Самото шаси е с 39% по-леко от това на предишния модел, от където идва спестяване от цели 180 кг. Инженерите са стигнали дотам, че от алуминий са изработени подрамите за късото и дълго рамо на предното окачване и многораменното отзад. Дори спирачните бутала на предните Brembo апарати са изработени от въпросния материал.