07 февруари 2013 г. 18:40 ч.
Трудности, криза, конкуренция, задънени улици... все причини да завъртиш волана в крайно дъсно (или ляво) положение, за да потърсиш изход. И изглежда, че Renault не само го намериха, но ме поставиха пред дилемата дали да изрека следните тежки думи, които дълго време обмислях: в момента Renault вече предлага най-атрактивния дизайн сред трите френски марки. А това не беше така само до преди месеци, когато дизайнът на френската марка бе стигнал до края на улица без изход. За щастие новият дизайн-гуру Лоренс Ван Дер Акер включи на 6-та предавка и ето че сега моделното семейство на Renault придоби изцяло нов облик. Който аз много харесвам и не се притеснявам, че любителите на "ситроенския" елитарен шик може да ме нападнат. Акер, преобразил Mazda, шокира с концепцията DeZir, от която започна всичко. Две години по-късно Clio IV (заедно с електрическия ZOE) е първият изцяло нов модел (а преди два дни Renault обнови Scenic и Grand Scenic, r представи Scenic XMOD) от грандиозния план на холандеца. Успоредно с новата визия, Clio предлага нова генерация технологии в интериора, както и гама от напълно нови турбо двигатели, най-атрактивният от които е този 900-кубиков турбо мотор, който тествах. Но не бързайте с лека ръка да се присмеете на бъдещето на двигателостроенето, което компаниите наричат с общото "даун сайзинг", т.е. намаляване на работния обем, цилиндрите, разхода на гориво, вредните емисии. Но всичко по реда си. Макар този двигател да е голямата новост на инженерите, винаги дизайнерите са тези, които създават първото впечатление, което те грабва. Или отблъсква. Но не и в този случай, тъй като новото Clio наистина изпъква в най-конкурентния в момента сегмент. След като Карлос Гон пое Алианса, дългогодишната joie de vivre (радост от живота) отстъпи място на фокусираното нарастване на продажбите, който обаче направи фонът малко по-сив и вследствие на това изчезнаха вдъхновяващи модели като Espace, Vel Satis, Avantimе, оригиналното Twingо... Но новоти Clio има всичко необходимо, за да върне радостта от живота отново на дневен ред в Режията. Излишно е да споменавам, че най-силно се откроява новата предница, акцентът в коята пада върху голямото, вертикално позиционирано лого. Гланцираните черни детайли в радиаторната решатка и долната част на фаровете контрастират с хромираните лайсни от двете страни на емблемата, осигурявайки силно открояваща се предница. Изключително спортно автомобилът изглежда отстрани, като тази визия е постигната чрез скосените челно стъкло и покрив, и подобните като при купе-моделите странични прозорци. Наподобяващата купе странична линия се подсилва от интегрираните дръжки на задните врати, скрити до страничните стъкла (автомобилът ще се предлага само с 5 врати). Балансираните пропорции също играят ключова роля за спортното излъчване на модела.