02 май 2012 г. 12:07 ч.
По данни от проведеното преброяване на населението и жилищния фонд към 1.02.2011 г. броят на лицата с висше образование е 1 348.7 хил., или всеки пети (19.6%) е висшист, a лицата, завършили средно образование, са 2 990.4 хил. (43.4%), съобщиха от НСИ, цитирани от БГНЕС. Делът на лицата с начално и по-ниско образование е 13.9% (или всяко седмо на 100 лица). Равнището на образование на населението определя облика на всяка съвременна страна, играе важна икономическа и социална роля на настоящето и бъдещето. Една от водещите цели на общоевропейската стратегия "Европа 2020" е повишаването на равнището на образование и по-специално, намаляването на дела на преждевременно напусналите училище и увеличаването на дела на населението с висше или еквивалентно на висше образование. Образователната структура на населението на 7 и повече навършени години значително се подобрява през 2011 г. в сравнение с предходните години, следвайки ясно изразената тенденция на увеличение на броя и дела на населението с висше и средно образование при същевременно намаляване на броя на хората с основно и по-ниско образование. Образованието на мъжете е малко по-високо от това на жените поради по-големия относителен дял на мъжете със средно и по-високо образование - 63.6 срещу 62.4%. За сметка на това обаче жените завършват значително по-често висше образование от мъжете, като към момента на преброяването с висше образование са 791.8 хил. жени (22.3%), а мъжете висшисти са съответно 556.9 хиляди. Значителни са и различията в образователната структура по местоживеене - почти три четвърти от жителите на градовете (71.6%) са със завършено най-малко средно образование, докато за жителите на селата този относителен дял е едва 40.3%. През учебната 2011/2012 г. броят на самостоятелните детски градини с директор е 2 112, или с 26 по-малко в сравнение с 2010/2011 учебна година, като броя на детските градини в селата е намалял с 29. Броят на децата, настанени в детските градини за учебната 2011/2012 г., е 228.0 хил., което е с 20.3 хил., или с 9.8% повече от броя им през 2007/2008 г. и с 2.1% повече в сравнение с предходната година. Обхватът на децата в детските градини, изчислен чрез груповия нетен коефициент на записване , нараства значително - от 74.9% за 2010/2011 г. на 81.5% за 2011/2012 година. Постигнатият по-висок обхват на децата в детските градини е важен индикатор, който показва усилията на общинските администрации за по-пълно обхващане на децата в предучилищното образование. Средният брой деца в една детска градина за страната е 108, като за градовете е значително по-голям - 154, отколкото за селата - 53. Средният брой деца, формиращи една група, е 24, като в градовете този брой е 25, а в селата - 20. Педагогическият персонал, зает в детските градини, е 19.7 хил., от които 18.5 хил. са детски учители. В сравнение с предходната учебна година общият брой на педагогическия персонал се увеличава със 150 души, или с 0.8%. Алтернатива за много малка част от родителите са частните детски градини. През 2011/2012 учебна година в страната функционират 50 лицензирани частни детски градини, посещавани от 1 821 деца, представляващи като относителен дял едва 0.8% от общия брой на децата в детските градини. В началото на учебната 2011/2012 година учебни занятия се водят в 2 091 общообразователни училища , от които 155 - начални, 1 365 - основни, 10 - прогимназии, 161 - гимназии, и 400 - средни общообразователни училища (СОУ). В сравнение с предходната учебна година поради закриване или преобразуване общият брой на общообразователните училища намалява с 5. През учебната 2011/2012 година броят на учениците във всички видове общообразователни училища е 608.8 хил., от които 109.3 хил. - в селата. В сравнение с предходната учебна година броят на учениците в общото образование намалява с 6.7 хил., или с 1.1%. През учебната 2010/2011 година общообразователните училища са напуснали по различни причини 14.5 хил. ученици, от които 12.3 хил. са учащи в основното образование. Най-голям е относителният дял на учениците, които са напуснали по семейни причини - 6.9 хил., или 47.5% от общия брой на напусналите, следван от заминалите в чужбина - 31.8%, и на напусналите поради нежелание да учат - 14.9%. Ранното чуждоезиково обучение все повече навлиза в началния етап на основното образование. Относителният дял на децата в общообразователните училища, изучаващи чужди езици в началните класове (I - IV), е 82.5%. Най-голям е делът на изучаващите английски език - 88.4% от тези, които изучават чужди езици. През 2011 г. основно образование в общообразователните училища са завършили 45.4 хил. ученици. През същата година диплома за завършено средно образование в общообразователните училища са получили 32.0 хил. души. Учителите (вкл. директорите и помощник-директорите с преподавателска заетост) в общообразователните училища през учебната 2011/2012 г. са 46.2 хил., или с 1.0 хил. по-малко в сравнение с предходната година. Учителите са високообразовани - 91.3% имат завършена образователно-квалификационна степен "бакалавър" или "магистър", а 8.